Konferenzprogramm

Track: Leadership

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  • Mittwoch
    05.02.
  • Donnerstag
    06.02.
, (Mittwoch, 05.Februar 2025)
09:00 - 10:30
Mi 7.1
A Leader’s Role in Organizational Learning
A Leader’s Role in Organizational Learning

Let’s face it, the only way to make it in our fast-paced, ever-changing business environment is to focus on learning. Learning as leaders, learning as team and learning as an organization. Learning about our business direction, learning about our work and work environment, learning about our customers’ needs, and more. Essential for sustained success and innovation, the heart of an effective Organizational Learning culture lies with leadership. Leaders not only set the vision and strategic direction, but also model the behaviors and create the environment necessary for learning to thrive.

In this interactive talk, Diana Larsen (co-author of Lead without Blame: Building Resilient Learning Teams), engages participants in exploring the pivotal role that leadership plays in cultivating a robust organizational learning culture. You will walk away with custom-designed first steps toward boosting the impact of learning work for you, your peers, and your organization.

Target Audience: Executives, CxO's, Senior Management, Vice-Presidents, Directors, Department Heads, Managers, Leads
Prerequisites: Experience in a stressful leadership role in organization, business, or enterprise
Level: Advanced

Diana Larsen engages with challenges that emerge at the intersection of team improvement, learning, and leadership. Diana works alongside leaders to build their proficiency in shaping environments for productive, resilient teams and accelerate organizational learning. A prolific contributor to readers who seek to improve leadership and team development, Diana co-authored and contributed to pivotal books, including: Agile Retrospectives 2nd ed.: A Practical Guide for Catalyzing Team Learning & Improvement (2024); Lead without Blame: Building Resilient Learning Teams (2022); The Art of Agile Development (2022); The Agile Fluency Model: A Brief Guide to Success with Agile, an ebook.(2019); and Liftoff 2nd.: Start and Sustain Successful Agile Teams (2016).

Diana Larsen
Diana Larsen
Vortrag: Mi 7.1
Themen: Leadership

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11:00 - 11:45
Mi 7.2
Die Wertstoffsammler live: Wie tickt die Organisation von morgen?
Die Wertstoffsammler live: Wie tickt die Organisation von morgen?

In ihrem Podcast „Die Wertstoffsammler“ diskutieren Alexander Marquart und Holger Koschek Bemerkenswertes aus der modernen Arbeitswelt. Dabei sind sie über das „Real Book of Work“ von Christina Grubendorfer und Christina Ackermann gestolpert. In diesem Buch räumen die Autorinnen mit neun Mythen auf, die sie im Kontext von Arbeit, Führung und Organisation immer wieder hören und sehen. Alexander und Holger werden in ihrer Session (die als Podcast-Episode live aufgezeichnet wird) einige dieser Mythen mit den Teilnehmenden diskutieren: Muss eine Organisation agil sein? Brauchen wir flache Hierarchien und mehr Eigenverantwortung? Natürlich wird auch die Perspektive der Autorinnen auf diese Mythen gewürdigt. Am Ende ist „New Work“ für die Teilnehmenden hoffentlich mehr als ein Buzzword.

Zielpublikum: Menschen, die nicht nur in, sondern auch an ihrer Organisation arbeiten
Voraussetzungen: Erfahrung mit Organisationsentwicklung ist hilfreich, aber nicht notwendig
Schwierigkeitsgrad: Advanced

Dipl.-Inform. Holger Koschek ist selbstständiger Berater, Trainer und Coach für fortschrittliches Management in Projekten und Organisationen.
Er begleitet Organisationen im Wandel als Organisationsentwickler, Führungskräfte-Coach, Team-Coach, Trainer und Mediator.
Er unterstützt Teams und Führungskräfte im Projekt- und Produktmanagement sowie im Projektmarketing. Dabei legt er Wert auf eine klare Vision, wirksame Kommunikation, eine dynamische Arbeitsorganisation und eine wertbasierte Zusammenarbeit. Sein Wissen und seine Erfahrung gibt er regelmäßig in Form von Fachvorträgen und Büchern weiter.

Alexander Marquart ist Agile Enterprise Coach und Trainer. Er begleitet Unternehmen auf ihrem Weg zu einer am Kundenwert orientierten Organisationsstruktur.

Holger Koschek, Alexander Marquart
Holger Koschek, Alexander Marquart
Vortrag: Mi 7.2
Themen: Leadership

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14:30 - 15:30
Mi 7.3
Teamwork deconstructed – how self-care actually boosts Sustainable Pace in organizations
Teamwork deconstructed – how self-care actually boosts Sustainable Pace in organizations

Ever worked on a deathmarch like project? Or rewrote a codebase "because CTO told us"?
Ever saw such an endeavour succeed? WITHOUT burning money, motivation, reputation and: people?
The quest for Sustainable Pace is – at least – as old as XP.
It's neither individual nor is it only a team's responsibility.
It's an interaction of both and beyond: it's all about systems!
Without sustainable organisational systems - how can we develop decent socio-technical systems with customers?

In this session you:

  1. learn what sustainable pace is (and what it's NOT)
  2. see common pitfalls that can un-balance a system (i.e. team, org, or yourself)
  3. get powerful practises for yourself & your team(s)
  4. learn necessary psychological background (e.g. coping)

Bring curiosity! The No.1 tool to bridge gaps.

Target Audience: Developers, Architects, System Engineers, Managers of all flavours, curious human beings
Prerequisites: Curiosity and some work/project experience is beneficial
Level: Advanced

Cosima Laube is an independent leadership coach and socio-technical consultant with experience e.g. in automotive, finance, healthcare and the public sector.
Building on a strong foundation as technical and people lead in IT, she enhanced her portfolio with solid coaching skills (ICF-PCC) and Psychology (BSc.).
Cosima cares more about systems thinking than local optimization, she is an introvert, a runner and a passionate community "gardener".
Her credo is: respect & adapt to achieve more TOGETHER! 

Cosima Laube
Cosima Laube
Vortrag: Mi 7.3

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17:00 - 18:00
Mi 7.4
Leadership observability: explaining our workings for ourselves and others
Leadership observability: explaining our workings for ourselves and others

Ever seen an expert work on a problem and come to a solution, and it looked like magic because you didn’t understand the steps they were going through internally? For the outsider (or new manager/leader), leadership is no different. We make multiple decisions per hour, deal with planned and unplanned situations, and decide on strategies - and we hardly ever “show our working”.

Of course, if leadership was simply complicated as opposed to complex, then we would have a catalogue of activities and steps or even decision charts for each one. That’s not likely to happen, nor is it the aim of this talk. But what if we could use a mix of labelling and describing plus storytelling about our experiences to make the workings of our mind and our depth of experience more tangible and accessible? What if, by narrating our thoughts, it was like adding logging for others to understand our inner workings?

The power of labelling (giving something a name) is that we can refer to it explicitly. Then we can practise it and structure it as an activity in our mind. We can “tag” our stories with it. And we can talk about it more easily to other people to teach them. Even if my labels are different to yours – we have a basis on which to compare our thought processes and share experiences. In this talk, I’ll share my process for identifying and describing the activities I do as a CEO (for example, “making decisions”, “doing conflict”, “accepting reality”, “managing time and tasks”, “leading managers”, “staying sane”, “working strategically”). I’ll also share what those processes look like, and I’ll include stories to show how those processes were formed and are evolving. Newer leaders will get input on how to approach these activities, and leaders of leaders will be encouraged to reflect on and describe their own so that they can communicate them more easily.

Target Audience: Leaders, managers,
Prerequisites: Some leadership experience
Level: Advanced

Alex Schladebeck is one of the managing directors at Bredex GmbH in Braunschweig, Germany with 7 years of managing experience, and 4 years of managing managers. An effervescent addition to any situation, Alex uses her unique style to her advantage in the corporate world of negotiating contracts and keeping a medium-sized company afloat amidst bigger players. Next to her leadership and strategic activities, Alex still works with customers in workshops about quality, agile and communication topics. She has won the award for “Most Influential Agile Testing Professional”, is a member of the ASQF Steering Committee and has been an active speaker since 2009 and international keynote speaker since 2016. Alex's current career grew from her years of expertise as an exploratory tester. Her presentations on the topic, with her contribution to the field through microheuristics, brought her to the realisation that the same skills of systematically exploring and categorising give her the best tools she could have to both succeed as a manager of managers, and teach others to do the same.

Alex Schladebeck
Alex Schladebeck
Vortrag: Mi 7.4
Themen: Leadership

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, (Donnerstag, 06.Februar 2025)
09:00 - 10:30
Do 6.1
Descaling Leadership: Wie Führungskräfte das Scheitern beim Skalieren verhindern und es richtig machen
Descaling Leadership: Wie Führungskräfte das Scheitern beim Skalieren verhindern und es richtig machen

In dieser Session untersuchen wir die Fallstricke und Herausforderungen, die Führungskräfte beim Skalieren ihrer Organisationen erleben können. Wir werfen einen kritischen Blick darauf, wie Führungsverhalten und -entscheidungen das Skalieren negativ beeinflussen können, und stellen das Konzept des „Descaling Leadership“ vor. In der zweiten Hälfte der Session zeigen wir bewährte Methoden und Strategien auf, die Führungskräfte erfolgreich umsetzen können, um das Wachstum ihrer Organisationen zu unterstützen. Durch interaktive Diskussionen und praxisnahe Beispiele vermitteln wir den Teilnehmern konkrete Ansätze, wie sie sich als Führungskraft verhalten können, damit Skalieren gelingt.

Learnings für die Teilnehmer:

  • Verständnis der häufigsten Fehler, die Führungskräfte beim Skalieren machen.
  • Erkenntnis, wie bestimmte Führungsverhaltensweisen das Skalieren behindern können.
  • Einführung in das Konzept des „Descaling Leadership“.
  • Praktische Strategien und Good Practices, um Skalierungsprozesse erfolgreich zu gestalten.
  • Tools und Methoden zur Förderung einer skalierungsfreundlichen Unternehmenskultur.

Zielpublikum: Projektleiter, Manager, Entscheider, Führungskräfte
Voraussetzungen: Führungserfahrung, Organisationsentwicklung
Schwierigkeitsgrad: Advanced

Marc Bless entwickelt Software seit 1984, hat Informatik und KI studiert und verbreitet agile Methoden seit 1999. Er ist Solution-Focused Coach und Certified Scrum Alliance Trainer (CSAT).

Björn Jensen ist Certifed Scrum Trainer (CST) & Certified Team Coach (CTC). Seit den frühen 2000er Jahren ist er in agilen Kontexten unterwegs und begleitet Teams und Unternehmen seit 2008 in ihren Wandlungen.

Marc Bless, Björn Jensen
Marc Bless, Björn Jensen
Vortrag: Do 6.1
Themen: Leadership

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11:00 - 11:45
Do 6.2
Organisatorische Erfolgsfaktoren für Architektur-Initiativen
Organisatorische Erfolgsfaktoren für Architektur-Initiativen

Hast Du schon einmal gehört: „Die (Micro-)Service-Architektur funktioniert nicht wie erhofft“? Viele Unternehmen erleben diese Enttäuschung, da sie nur die Architektur ändern, aber die Organisationsstruktur vernachlässigen. Microservices erfordern Dezentralisierung, doch hierarchische Strukturen führen zu Abhängigkeiten und Komplikationen. Führungskräfte spielen eine entscheidende Rolle, um Teams unabhängig zu organisieren und die Struktur an die gewünschte Architektur anzupassen. In unserem Vortrag zeigen wir anhand typischer Probleme, was das Leadership tun kann und wie das Inverse Conway-Manöver helfen kann, Microservices erfolgreich zu implementieren. Wir bieten Praxisbeispiele und konkrete Tipps. Sei dabei und optimiere Deine Architektur!

Zielpublikum: Manager, Entscheider, Führungskräfte, Architekten
Voraussetzungen: Keine
Schwierigkeitsgrad: Advanced

Mick Hohmann blickt auf 15 Jahre Projektmanagementerfahrung zurück und ist seit 2015 als Agile Coach und Scrum Master für Mayflower in Kundenprojekten tätig. Micks Leidenschaft ist es, Menschen und Teams zu inspirieren und für ihre Aufgabe zu begeistern, damit sie fokussiert und motiviert wertschöpfende Produkte erzeugen können.

Dennis Wagner ist leidenschaftlicher Entwickler und Agile-Experte mit viel Erfahrung. Er arbeitet als Berater, hilft Teams und Organisationen, ihr volles Potenzial zu entfalten, und ist in der Agilen Gemeinschaft aktiv.

Mick Hohmann, Dennis Wagner
Mick Hohmann, Dennis Wagner

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14:30 - 15:30
Do 6.3
The 7 bridges of Leadership
The 7 bridges of Leadership

What marks anyone as an outstanding leader is the ability to inspire, encourage and enable others to walk across the bridge into the better future. Ideally it is that future you and your organisation have envisioned. Staying in the picture of a bridge. A brige holds the tension between two poles. In this session the author explores 7 "briges" and helps the audience reflect on them using visualization. The seven briges are:

  • Relatedness vs Remote
  • Hero vs Team
  • Artificial vs Human Intelligence
  • Good vs Better
  • Urgent vs Important
  • Dialog vs Announcements
  • Freedom vs Commitment

Target Audience: Leaders who want to grow and those aspire to be a leader
Level: Advanced

Alex Röhm ist Enterprise Agile Coach bei dem agilen Unternehmen Jobrad GmbH und führt dort unter anderem Führungsrollen ein. Er hat 25 Jahre Führungserfahrung und davon 13 Jahre als begeisterter Agilist. Seit einigen Jahren fokussiert er sich auf die Rolle des Agile Coach und hat dazu die disziplinarische Verantwortung abgegeben. Er unterstützt Geschäftsführer, Bereichsleiter und Teamverantwortliche auf dem Weg, moderne, agile, gelingende Führungsarbeit einzuführen.

Alexander Röhm
Alexander Röhm
Vortrag: Do 6.3
Themen: Leadership

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17:00 - 18:00
Do 6.4
Mut zur Lücke! – Überwindung der Angst vor Systeminstabilität
Mut zur Lücke! – Überwindung der Angst vor Systeminstabilität

Wir leben mit ungutem Gefühl in einer VUCA-Welt: Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambigity. In uns wohnt die (German?) Angst, dass das Gewohnte instabil wird. Sie erzeugt eine überhohe Motivation (gar einen Trieb?) zur Angstreduktion. Wo droht Instabilität? Fremdes bekommt Einfluss, Innovationen disruptieren, neue Skills werden erwartet.

Unternehmenskulturen scheuen Kontrollverlust, Mitarbeiter ducken sich. Man setzt auf kleine Schritte, low hanging fruits, beruhigende (?) Berater.

Der Vortrag denkt über eine Expansion des „Wir“ nach. „Das Fremde gehört zu uns.“ Auch das Neue, die Kunden, die KI gehören zu uns. Die zuerst affektbesetzten Lücken bereichern in einem größeren Systemradius. Wehe, wenn sich das Kollektiv durch Meetings/Bürokratie einigelt und „sicher“ hinterherhinkt.

Zielpublikum: Für alle!
Voraussetzungen: Interesse für Transformation im Wandel
Schwierigkeitsgrad: Advanced

Gunter Dueck (Jahrgang 1951) lebt als freier Schriftsteller, Philosoph, Business Angel und Speaker bei Heidelberg. Nach einer Karriere als Mathematikprofessor arbeitete er fast 25 Jahre bei der IBM, zuletzt bei seinem Wechsel in den Unruhestand als Chief Technology Officer. Er ist für humorvoll-satirisch-kritisch-unverblümte Reden und Bücher bekannt, zuletzt „Schwarmdumm“, „Heute schon einen Prozess optimiert?“ und „Keine Sinnfragen, bitte!“

Gunter Dueck
Gunter Dueck
Vortrag: Do 6.4
Themen: Leadership

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